ONTDEK AL ONZE ACTIVITEITEN

'Limburg STEM't af!' viert feest!
Op vrijdag 17 oktober 2025 vindt het opstartevent van de 10de jaargang van 'Limburg STEMt' af!' plaats. Houd deze datum alvast vrij in je agenda.
Let op! Dit evenement is exclusief voor genodigden - hiervoor versturen we een persoonlijke uitnodiging.

Op vrijdag 23 mei 2025 vond het slotevent van de 9de editie van ‘Limburg STEM’t af!’ plaats in Thor Central te Genk!
173 Leerlingen van 13 verschillende scholen presenteerden met trots hun projecten: ze deelden hun ideeën, uitdagingen, leerprocessen, ervaringen, inzichten en reflecties over wat goed ging, wat beter kon en welke eventuele volgende stappen ze voor ogen hebben.
Samen realiseerden ze 15 maatschappelijk relevante projecten rond thema’s zoals circulaire economie, energie, klimaat, mobiliteit, zorg & welzijn en cultuur. Hieraan werkten zij gedurende het hele schooljaar in samenwerking met 26 partners zowel uit het bedrijfsleven, maar ook zorg- en onderzoeksinstellingen, gemeentes en een museum waren vertegenwoordigd.
Op die manier leverden de Toekomstmakers aan Zet een waardevolle bijdrage aan een duurzame, vooruitstrevende én warme samenleving!

De negende jaargang van ‘Limburg STEM’t af!’ is succesvol uit de startblokken geschoten in Pathé te genk! Vrijdag 18 oktober 2024 kon het grote publiek genieten van interessante projectvoorstellen en kennismaken met de leerlingen die het komende schooljaar aan de projecten zullen werken.
De boeiende kick-off bestond, naast de pitches, uit een woordje van onze voorzitter, een fascinerende presentatie van Jasna Rok Lab, een overzicht van het samenwerkingsverband achter de projecten door Liesbeth Schraepen van RTC Limburg en de hartelijke woorden van Stijn Scholts, die de voorstelling in goede banen leidde.
Dit jaar werken de 14 verschillende teams samen met diverse ondernemingen, zorginstellingen en/of onderzoekscentra. Deze editie focust zich rond het thema 'Toekomstmakers aan zet!', waarbij maatschappelijke relevantie centraal staat in alle projecten. De transitiethema’s waarin de projecten zich dit schooljaar kaderen zijn dan ook energie en klimaat, mobiliteit, omgeving voor de toekomst, circulaire economie, samenleven in 2050 - zorg & welzijn en cultuur.

Op vrijdag 31 mei 2024 vond het slotevent van de 8ste jaargang van ‘Limburg STEM’t af!’ plaats in Thor Central te Genk!
13 straffe teams toonden trots het resultaat van een jaar lang hard werken. Ze presenteerden hun innovatieve projecten en deelden hun inzichten, ervaringen, obstakels en leerpunten. Ook blikten ze vooruit op mogelijke vervolgstappen en hoe hun oplossingen verder kunnen groeien.
Gedurende het schooljaar werkten de leerlingen aan 13 maatschappelijk relevante projecten rond het thema ‘Grenzen verkennen en verleggen’, met duurzaamheid als rode draad. Ze deden dit in nauwe samenwerking met diverse partners: van bedrijven tot zorginstellingen, kenniscentra, hogescholen en universiteiten.
Samen zetten ze een belangrijke stap richting een duurzame en warme toekomst!




De 6de editie van ‘Limburg STEM’t af!’ was er weer eentje om in te kaderen! Op vrijdag 3 juni 2022 stelden de 11 straffe teams trots hun maatschappelijk uitdagend project voor waar ze gedurende het schooljaar samen met ondernemingen aan werkten.
Nadat alle genodigden toegekomen waren, werden ze verdeeld in 4 groepen a.d.h.v. gekleurde bolletjes. Kort daarna kon het doorschuiven beginnen! Dit verliep als een geoliede machine onder begeleiding van Stijn Scholts. De straffe teams toonden hun prototypes en vertelden de genodigden over hun leerervaringen.
Hierna nam iedereen plaats in een zaal van Euroscoop te Genk. Er werden twee gerealiseerde video’s voorgesteld. De video van de leerlingen rond de 21ste eeuwse vaardigheden werd als eerste getoond. Hierna volgde een video met de ervaringen van de partners binnen ‘Limburg STEM’t af!’. Een welkomst- en dankwoordje van onze voorzitter Dhr. Bijnens kon hierbij niet ontbreken.
We eindigden de dag met een hapje en een drankje waar ruimte was om ervaringen te delen en om met een nieuwsgierige neus extra vragen te gaan stellen bij de verschillen projecten. De leerlingen kregen een bekroningsattest voor inzet en samenwerking overhandigd door onze voorzitter, Dhr. Bijnens, want zij zijn ware Limburgse technologische talenten.
Proficiat aan alle straffe teams, jullie zijn toppers! Graag willen wij de scholen en partners nogmaals bedanken voor de fantastische samenwerkingen.

1 maart 2021 Op 1 maart 2021 was er een tweede sessie van de Teacher Design Teams. Ondanks dat niet iedereen aanwezig kon zijn, was het toch een boeiende sessie. De focus lag op ‘Hoe kan een inhoudstafel van een STEM-project eruit zien?’ en ‘Hoe evalueer je STEM-projecten?’.
8 januari 2021 Ieder team binnen ‘Limburg STEM’t af!’ werkt aan een uitdagend project. Vorig schooljaar zijn we gestart met het traject Teacher Designs Teams, deelnemende leraren waren erg positief over de eerste dag. Omwille van corona hebben we het traject toen on hold gezet. Dit jaar starten we opnieuw. We geven leraren van vorig en dit schooljaar de kans om in te stappen in dit leertraject. De cel iSTEM biedt een cursus aan voor leraren die in teamverband STEM-materiaal willen ontwikkelen. De bedoeling is om de instappende teams op weg te helpen met de praktische aanpak van de ontwikkeling van STEM-materiaal, waarin de leerdoelen en inhouden op elkaar afgestemd worden. We hadden een opstartmoment op vrijdag 8 januari 2021. Er volgt snel een vervolg!
26 november 2020 Op 26 november was er een opstartmoment, voor de scholen die werken aan een project in het transitiegebied ‘slim wonen en leven’. Het zijn stuk voor stuk mooie projecten, die een meerwaarde vormen in onze samenleving. Bart Jacobs van UCCL, heeft per project concrete tips gegeven waarmee men aan de slag kan. En we zijn zeer blij dat Bart Jacobs het peterschap opnieuw op zich neemt.
31 januari 2020 Scholen zijn bezig met STEM. De kracht van STEM is dat er interdisciplinair, interactief en geïntegreerd wordt gewerkt. Alle componenten zijn belangrijk. De vraag is hoe breng je STEM in de klas? De cel ISTEM biedt een cursus aan voor leraren die in teamverband STEM-materiaal willen ontwikkelen. De bedoeling is om de instappende teams op weg te helpen met de praktische aanpak van de ontwikkeling van STEM-materiaal, leerdoelen en inhouden worden op elkaar afgestemd. Om STEM interactief en interdisciplinair te maken zijn verschillende invalshoeken, opleidingsprofielen en inhoudelijke achtergronden nodig. Het werkt het best met een divers team van leraren. In samenwerking met:
24 januari 2020 Elk straf team werkt aan een maatschappelijk relevante opdracht, waar verschillende partners bij betrokken worden, interne collega’s op school, maar ook externe samenwerkingspartners zoals bedrijven, (zorg)instellingen en/of andere partners. Uit ervaring weten we dat het niet evident is om de focus op het leerproces te houden, maar ook te landen met een eindresultaat waar je als school trots op kan zijn. In de workshops krijgen de leraren een kader aangereikt…
21 januari 2020 Leerlingen motiveren, ervoor zorgen dat ze goesting hebben om te leren, ze betrokken houden bij de les, aanknopingspunten zoeken bij hun interesses en leefwereld, hun autonomie en verantwoordelijkheid geven over hun eigen leerproces…. Dit klinkt allemaal zeer vanzelfsprekend, maar het is niet evident om dit alles in de dagelijkse schoolcontext te realiseren. Tijdens dit leertraject gaan we samen op zoek naar manieren om de eigen praktijk te versterken, leerlingen meer uit te dagen en zo het leereffect te vergroten. Concreet bestaat dit traject uit een introductie-workshop, een klasbezoek gekoppeld aan een coachingsgesprek in de eigen school en twee verdiepende workshops waarbij uitwisseling in groep centraal staat. Kortom, een unieke kans om te leren van en met elkaar en zo te groeien als leraar én als persoon! In samenwerking met:
10 oktober 2019 Op 10 oktober hebben de 14 straffe teams van ‘Limburg STEM’t af!’ hun project gepitcht voor het publiek in Casino Modern in Genk. De projecten rond de Energietransitie en Slim Wonen en Leven waar ze aan gaan werken dit schooljaar zijn bekend. Leerlingen én leraren worden uitgedaagd om samen met bedrijven en woonzorgcentra te werken en probleemoplossend te denken. Het is aangenaam om te zien hoe de…
26 september 2019 De eerste workshop voor de 9 straffe teams binnen het transitiegebied slim wonen en leven is achter de rug. Lesgever was Bart Jacobs van UCLL, hij deelde zijn kennis en ervaring en neemt ook het peterschap van de projecten op zich. De projectideeën worden gepitcht op 10 oktober!
24 mei 2019 ‘Limburg STEM’t af!’……….. deze 3 jaren zijn voorbij gevlogen! Vrijdag 24 mei 2019 stelden de 13 straffe teams trots hun maatschappelijk uitdagend project voor. Nadat alle genodigden toegekomen waren, namen ze plaats in de zaal. Guy Tegenbos sprak de genodigden met de nodige enthousiasme en humor toe. Een welkomstwoord van onze voorzitter Dhr. Bijnens, kon hierbij niet ontbreken. Er werden 3 gerealiseerde video’s voorgesteld. De video met de projecten van de straffe teams werd als eerste getoond. Hierna volgde een video met de ervaringen van het leerproces. De impact van ‘Limburg STEM’t af!’ op de straffe teams werd als laatste voorgesteld. Er vond…
2 mei 2019 De leerlingen van Mosa-RT hebben een workshop gevolgd hoe ze ‘computational thinking’ kunnen aanleren in functie van hun project.
30 april 2019 Tijdens dit leermoment hebben de leerkrachten de stand van zaken van hun projecten gepresenteerd aan elkaar.
28 februari 2019 De leerlingen van KTA Alicebourg hebben van de nieuwste technologieën kunnen gebruik maken op de T2-campus om zo te werken aan hun naadloze verlengbare tuintafel.
6 februari 2019 De leerlingen van viio Tongeren hebben testen uitgevoerd op zonnepanelen in functie van hun project R-ISO dakdetector. Voor deze testen hebben ze gebruik gemaakt van de meters en sensoren die in het HVAC Lab zijn van de T2-campus.
12 oktober 2018 Op 12 oktober werden de projectideeën van ‘Limburg STEM’t af!’ voorgesteld in Casino Modern. Een dikke proficiat voor het geleverde werk, we zijn trots op jullie. Hieronder vind je een samenvatting van het beeldmateriaal van vorige vrijdag: https://limburgstemtaf.be/projecten/kick-off-jaargang-3-in-casino-modern-genk-12-oktober-2018/ https://www.youtube.com/channel/UCdpgpvgJWYq7xqi-CGPcTSg https://www.facebook.com/pg/limburgstemtaf/photos/?tab=album&album_id=990982671108564
27 september 2018 Op 27 september 2018 namen 20 projectleiders STEM van 13 scholen deel aan de TTT project management in samenwerking met PMI Belgium Chapter.
25 mei 2018 Super trots op onze Limburgse bso-tso scholen. Wat een straffe techtalenten die volop experimenteerden in dialoog! Dikke proficiat! Tijdens het slotevent werden er 3 filmpjes getoond. Bekijk ze hier! De straffe teams De impact Het leerproces
8 mei 2018 Tijdens dit leermoment hebben de leerkrachten de stand van zaken van hun projecten gepresenteerd aan elkaar.
20 maart 2018 Delen van eigen ervaringen, reflecteren, bijsturen, groeien. Vertrekpunt zijn de bevindingen van de observaties en (individuele) gesprekken.
15 maart 2018 Tijdens dit leermoment hebben de leerkrachten een zicht gekregen op de mogelijkheden van beeldmateriaal en tips & tricks zodat ze er zelf mee aan de slag kunnen in de klaspraktijk. De video-opleiding werd door een professionele beeldmaker van We aRe Connected gegeven.
12 januari 2018 Professor Chris F. Kindermans heeft de sessie ‘projectmanagement’ gegeven. Als expert projectmanager heeft hij de link gelegd tussen de noden van de 15 projecten waar de scholen aan het werken zijn en het werkveld.
7 december 2017 Delen van eigen ervaringen, reflecteren, bijsturen, groeien. Vertrekpunt zijn de bevindingen van de observaties en (individuele) gesprekken.
12 oktober 2017 Wij kijken met fierheid terug op een geslaagde officiële opening van Limburg STEM’t AF! jaargang 2. Op 12 oktober zijn de 15 maatschappelijk relevante projecten voorgesteld aan 180 aanwezigen waarvan 40 bedrijven vertegenwoordigd zijn. Het thema van dit schooljaar is “Experimenteren in dialoog”. Hiermee kunnen we onze ambitie waarmaken om voor onze Limburgse technologische talenten nieuwe onderwijsvormen te creëren die leiden tot een vlotte aansluiting naar de arbeidsmarkt.
9 juni 2017 Delen van eigen ervaringen, reflecteren, bijsturen, groeien. Vertrekpunt zijn de bevindingen van de observaties en (individuele) gesprekken.
30 mei 2017 Eerst werd er gereflecteerd op de derde workhsop en de ondernomen acties. Daarna werd er aadacht geschonken aan contractwerk.
17 mei 2017 Op 17 mei is de laatste STEM-expeditie doorgegaan in de incubator C-mine Crib. Jasper Olaerts, manager van de incubator, heeft een uiteenzetting gedaan over C-mine Crib. C-mine crib is een incubator die opgericht is voor starters, groeiers en experts in de Createch.
12 mei 2017 Rondvraag over wat de workshops tot daartoe al teweeg hadden gebracht.
2 mei 2017 Introductie in de PALE (Procesgerichte Analyse van Leeromgevingen)
24 april 2017 Op 24 april is de voorlaaste STEM-expeditie doorgaan te EnergyVille. EnergyVille is een onderzoekscentrum die zich focust op duurzame energie en intelligente energiesystemen.
18 april 2017 Tijdens de eerste workshop maakten de leerkrachten kennis met de procesgerichte benadering.
14 maart 2017 Op 14 maart is op GreenVille de vierde STEM-expeditie doorgegaan. GreenVille is de Incubator voor cleantechbedrijven met de focus op circulaire economie en duurzame mobiliteit.
9 februari 2017 Op 9 februari hebben een groep van 41 deelnemers bestaande uit 34 leerkrachten van 20 scholen de Corda Campus bezocht. Ook VDAB, Syntra, CeGO, het innovatiecentrum en RTC Limburg waren van de partij.
1 februari 2017 Op 1 februari hebben 31 STEM-expeditieleden uit 19 scholen de RDM-campus in Rotterdam bezocht. Een zeer inspirerende plek waar bedrijven, studenten en onderzoekers samenwerken aan technische innovatieve projecten.
17 november 2016 Op 17 november namen 112 vertegenwoordigers van 39 verschillende scholen deel aan het startmoment van ‘Limburg STEM’t AF!’ in de Boudewijnzaal te Hasselt.
Vervolg traject Teacher Design Teams
Opstart traject Teacher Design Teams
Opstartmoment projecten ‘Slim Wonen en Leven’
Teacher Design Teams – traject
Projectmanagement – traject
Leerlabo: verhogen van de betrokkenheid van leerlingen
OPSTART ‘LIMBURG STEM’T AF!’ 10 OKTOBER 2019
Opstartmoment projecten ‘Slim Wonen en Leven’
Slotevent ‘Limburg STEM’t af!’
Project: HIM, de virtuele engelbewaarder – Mosa-RT Maaseik
LEERMOMENT – STAVAZA PROJECTEN
Project: De naadloze verlengbare tuintafel – KTA Alicebourg Lanaken
Project: R-ISO dakdetector – viio Tongeren
Limburg STEM’t af! 2018-2019 | Kick-off jaargang 3
Sessie Projectmanagement
Limbrug STEM’t af! slotevent – 25 mei 2018
Leermoment – STAVAZA Projecten
LEERLABO ISM CEGO: WORKSHOP 7
Leermoment – Video-opleiding
Sessie Projectmanagement – prof. Chris F. kindermans
LEERLABO ISM CEGO: WORKSHOP 6
Limburg STEM’t af 2017-2018 | Kick-off jaargang 2
Leerlabo ism CEGO: Workshop 5
Leerlabo ism CEGO: Workshop 4 Contractwerk en terugblik
Creatief slotmoment C-mine Genk
Leerlabo ism CEGO: Workshop 3 Lesopnames en activerende werkvormen
Leerlabo ism CEGO: Workshop 2 Introductie in de PALE
Incubathor Genk
Leerlabo ism CEGO: Workshop 1 Introductie in de procesgerichte benadering van kwaliteit
Greenville Houthalen
Corda Campus Hasselt
RDM-campus Rotterdam
Voorstelling Limburg STEM’t af!