PITCH

Op basis van deskundig advies van Dr. Leirs, een vooraanstaand expert in orthopedische chirurgie, zullen de leerlingen hulpmiddelen ontwikkelen en metingen uitvoeren om de steriele omgeving van een knie-ingreep te verbeteren. Daarnaast worden er gegevens verzameld voor een AI-systeem dat in staat is mogelijke spelingen te detecteren en te voorspellen.

CONTACTGEGEVENS
ONDERWIJSPARTNER

Bert Weltens — 0484 42 17 39
bertweltens@wico.be

DE UITDAGING?

Onze leerlingen krijgen een unieke kans om te ontdekken hoe STEM-vakken samenkomen in de medische wereld, wat hun horizon verbreedt voor toekomstige studie- en loopbaankeuzes. In dit project passen ze hun kennis toe in een medische context door de kniespeling van patiënten zowel voor als na een operatie te meten en te voorspellen met behulp van diverse sensoren in een proefopstelling. Deze verzamelde data worden vervolgens omgezet in een AI-visualisatie.

WAAROM?

Dit project, voorgesteld door Dr. Leirs zelf, past perfect binnen ons STEM-curriculum. Leerlingen van 6 Industriële Wetenschappen (6IW) zullen samenwerken met 6 Techniek-Wetenschappen en 5 Biotechnologische STEM-Wetenschappen. Deze samen- werking combineert de specifieke vaardigheden van verschillende STEM-richtingen, waardoor de leerlingen van 6IW worden ondersteund in hun keuzeproces.

STRAF TEAM

In ons team werken 8 leerlingen van 6 Industriële Wetenschappen, 6 leerlingen van 6 Techniek-Wetenschappen en 13 leerlingen van 5 Biotechnologische STEM-Wetenschappen aan het project. Ze worden ondersteund bij de praktische uitvoering van de proefopstelling door leerlingen van de afdelingen Mechanica en Hout. Momenteel werken we uitsluitend samen met het Noorderhartziekenhuis in Pelt, maar we streven ernaar om ons team tijdens het proces uit te breiden met leerlingen van de afdelingen Biomedische Wetenschappen en/of Orthopedie.

WAT VERWACHTEN WE VAN ONZE PARTNERS?

Het project start met een lezing/workshop door Dr. Leirs zelf. Tijdens deze sessie volgen we het volledige proces van een knieprothese met behulp van een dummy. De werking van de operatierobot wordt uitgelegd, en de verschillende stappen worden toegelicht. We zullen regelmatig contact houden om de voortgang te bespreken. De leerlingen mogen testmateriaal van Dr. Leirs gebruiken.

WAT HEBBEN WE TE BIEDEN?

De leerlingen moeten samenwerken over de verschillende richtingen heen om tot een goed resultaat te komen. Hierbij zal goed overleg nodig zijn. Zoals aangegeven komen de verschillende STEM-factoren aan bod: engineeren, berekenen, programmeren, keuzes maken,…

KRUISBESTUIVING

Dit project zorgt voor een bredere kijk, zowel binnen als buiten de grenzen van de verschillende studierichtingen en de schoolmuren.