Mensen met een verlamming hebben vaak ook een beperkt gezichtsveld, soms zonder dat ze dit weten of beseffen. Door ons project willen we een snellere revalidatie bekomen bij halfzijdig verlamde mensen, dit door het gezichtsveld te stimuleren samen met bepaalde lichamelijke prikkels.

Contactgegevens onderwijspartner

Josse Tielens
M. Josse.tielens@donboscohelchteren.be
T. +32 474 99 18 72

Een eerste uitdaging is om met onze leerlingen een toestel te bouwen dat via een bepaalde gezichtsveldstimulans het revalidatieproces van patiënten kan versnellen. Op deze manier kunnen ze sneller naar huis in hun vertrouwde omgeving. Een tweede grote uitdaging is om te kijken in welke mate het mogelijk is om het gevraagde toestel te ontwikkelen met onze leerlingen. Hierna is het weer aan de zorginstelling om te beoordelen of het toestel effectief helpt en wat we nog kunnen finetunen.

We willen met onze school altijd streven naar maatschappelijk relevante projecten. Iets innovatief en iets wat de leerlingen aanspreekt. Iets ontwikkelen wat de leerling in zijn leefwereld kan plaatsen, geeft hen ook veel meer voldoening. Zeker als ze weten dat door hun onderzoek personen geholpen kunnen worden.

Twee leerlingen uit 6 Elektriciteit-Elektronica en twee leerlingen uit Mechanische Vormgevingstechnieken zullen aan dit project werken. We werken samen met revalidatiecentrum Nooderhart Pelt. Als we ondervinden dat de stimulatie-opstelling een goed onderzoeksresultaat heeft, zijn er automatisch meerdere centra die hierin mee kunnen stappen.

We hopen op wekelijks telefonisch of fysiek contact met het revalidatiecentrum. We hebben vooral behoefte aan veel input rond de medische noden waar wij op school niet zoveel ervaring mee hebben. We willen bekijken hoe we onze kennis kunnen toepassen op de noden van de zorginstelling.

We hebben een heel gemotiveerde groep leerlingen die klaar is om maatschappelijk relevante projecten uit te werken. Als school hebben we tevens een zeer divers en groot machinepark waardoor we op verschillende gebieden vanalles kunnen verwezenlijken. Ook onze leraren staan altijd paraat om elkaar te helpen en van elkaar (of anderen) te leren.

Wij als school zijn ervan overtuigd dat we de nodige kennis in techniek hebben om onze zorginstellingen te ondersteunen. Soms kan dit met voor ons heel eenvoudige projecten waarvan we niet altijd beseffen dat ze voor anderen heel nuttig kunnen zijn. Andersom is dit natuurlijk ook zo; de medische wereld zit vol met ideeën en kennis die ons kunnen verder helpen.