We willen onze interactieve sjoelbakken uitbreiden met een schietsysteem, ‘flitsende’ verlichting en geoptimaliseerde visualisatie van de puntentelling.

Contactgegevens onderwijspartner

Bart Dirkx
M. Bart.dirkx@pyxiscollege.be
T. +32 485 14 60 78

Ook de minder mobiele ouderen moeten kunnen meespelen. Het is een eerlijk sjoelbakspel! Geen discussie over de puntentelling dankzij de duidelijke visualisatie aan de interactieve sjoelbakken. Bij de houten sjoelbak wordt een schietsysteem voorzien voor de ouderen die zelf niet meer mobiel genoeg zijn om de sjoelschijven te gooien. Bij de kunststof sjoelbak moet gezocht worden naar betere schijven (de huidige geven te veel weerstand).

Onze interactieve sjoelbak is een ‘hippe’ versie van een klassieker onder de Vlaamse volksspelen. Dankzij de optimalisaties willen we bijdragen aan de inclusiviteit in het woonzorgcentrum: met andere woorden, elke bewoner moet kunnen deelnemen aan het spelmoment.

Vier leerlingen uit 5 Industriële Wetenschappen en een aantal leerlingen uit 7 Thuis- en Bejaardenzorg bundelen hun kennis binnen dit project. We werken samen met woonzorgcentrum Ludinaca Lanaken.

We rekenen op de input van medewerkers en bewoners. We willen graag momenten inplannen om tussentijdse ‘prototypes’ ter plaatse te testen. Met deze feedback kunnen we verder aan de slag.

Ons project steunt op het enthousiasme van onze leraren en leerlingen om van de bestaande prototypes, gebaseerd op een klassiek volksspel, een interactief en inclusief spelmoment te maken.

Leerlingen Industriële Wetenschappen ontwikkelen hun engineering skills en leren op een planmatige manier werken. Ze overleggen met leerlingen van Thuis- en Bejaardenzorg om de specifieke noden van de ouderen beter te begrijpen. Dankzij deze wisselwerking hopen we ons eindproject zo goed mogelijk af te stemmen op de eindgebruikers: de bewoners van het woonzorgcentrum.