De zoektocht naar het optimaal proces voor het samenstellen van een modulair laadstation van battery packs.

Contactgegevens onderwijspartner

Alexander Hermans
Alexanderhermans@tismbree.eu
+32 473 97 87 26

INFOBORDEN

REACCT is een start-up rond circulaire economie van batterijen. Ze willen met het recycleren van bv. de goede cellen van gebruikte/defecte herlaadbare fietsbatterijen, nieuwe herlaadbare batterijen ontwerpen voor verschillende toepassingen. Om het assemblageproces van nieuwe battery packs te vergemakkelijken willen we een product ontwikkelen dat de behuizing van de packs automatisch aanpast aan de geplaatste batterijen.

De vereenvoudiging van het assemblageproces zal voor REACCT en Bewel een tijdwinst opleveren in het assembleren van battery packs. Door het recycleren van de herlaadbare batterijen werken we mee aan een groene wereld. Als begeleidende leraren krijgen we meer kennis van batterijen. Deze kennis kunnen we dan later in de lessen gebruiken.

Twee leerlingen van 6 Mechanische Vormgevingstechnieken ontwerpen samen met twee leerlingen van 6 Industriële Wetenschappen het mechanisch systeem. 6 MVT zal het mechanisch ontwerp in detail uitwerken en construeren. 6 IW gaat het project opvolgen en sturen. Twee begeleidende leraren uit Engineering en Mechanisch Tekenen zullen de leerlingen ondersteunen/coachen in het probleemoplossend denken, leren overleggen, het maken van de keuzes en de opbouw en programmatie van het project. Buiten de school werken we samen met REACCT en Bewel.

Via REACCT kunnen we rekenen op materiaal en kennis. Bewel geeft ons info over de mogelijkheden en de vaardigheden van hun werknemers.

Als leraar begeleiden we de leerlingen in het ontwerp, de communicatie en de uitvoering. De leerlingen leren communiceren en samenwerken met een bedrijf, ze leren wat het is om in team te werken en zien d.m.v. zelfreflectie in dat een ontwerp niet zomaar uit de lucht komt gevallen.

We zijn blij met de kruisbestuiving tussen uiteenlopende richtingen, sectoren en domeinen als Bewel, REACCT en TISM en de verschillende vakken en studierichtingen. Deze praktijkervaring geeft nog meer betekenis aan de studiekeuze van de leerlingen.