ONBEPERKT LEREN | ONTSPANNING
PITCH
We zetten onze expertise in om prototypes te ontwerpen die de praktische opleiding van jongeren met een beperking vereenvoudigen.
INFOBORDEN
DE UITDAGING?
Onze uitdaging is om oplossingen te ontwikkelen die de praktische opleiding van jongeren met een beperking vergemakkelijken. Tijdens een bezoek aan Sint-Elisabeth/Sint Oda stelden we bestaande problemen vast. Een voorbeeld is het mixen van maaltijdsoep: hoewel de jongere goed presteert met aangepaste hulpmiddelen, is de staafmixer niet geschikt. We verzamelen gegevens, ontwikkelen een hoogwaardig prototype en testen dit in een reële situatie, met als doel een bruikbaar product te leveren voor de eindgebruiker.
WAAROM?
Onze drijfveer is het creëren van een waardevol project dat de zelfstandigheid van jongeren met een beperking vergroot. Dit sluit aan bij de maatschappelijke relevantie van onze inspanningen, die bijdragen aan de Sustainable Development Goals (SDG’s), zoals inclusieve en kwaliteitsvolle educatie en het bevorderen van gelijke werkgelegenheid. Voor ons team en de school betekent dit een grotere betrokkenheid bij het project en de mogelijkheid om samen te werken met diverse partners, wat de impact van ons werk vergroot.
GYROFLEX
GyroFlex biedt een innovatieve oplossing voor mensen met minder functionerdende nekspieren. Onze technologie gebruikt gyroscopische sensoren om de hoofdpositie te monitoren. Wanneer de gebruiker zijn hoofd omhoog of opzij houdt, wordt hij beloond met positieve feedback (door hen te belonen d.m.v. prikkels te triggeren). Dit motiveert gebruikers om een betere houding aan te nemen, wat leidt tot sterkere nekspieren en verbeterde lichaamshouding.
S.T.E.M (SAMEN TOT ENGAGEMENT IN MUZIEK)
We ontwerpen een radio die personen met een meervoudige beperking zelfstandig kunnen bedienen. De knoppen worden vergroot en krijgen felle, onderscheidende kleuren, zodat het duidelijk is welke functie elke knop heeft. De beschikbare knoppen voor de gebruiker zijn een pauzeknop, een aan/uit-knop, en knoppen voor het volgende en vorige nummer. Het volume kan alleen door de leerkracht worden aangepast.
DE BEATBIKE
Tijdens ons bezoek bij Sint Elisabeth merkten we dat deze jongeren niet zo graag fietsen. Daarom ontwikkelen we de Beatbike: een hometrainer die is omgebouwd tot een unieke fiets die hen motiveert om te fietsen. Dit doen we door muziek af te spelen en lichtjes te laten branden terwijl ze trappen. Met de Beatbike hopen we de jongeren te stimuleren om in beweging te komen en dit op een leuke en plezierige manier te ervaren.
ONBEPERKT SPELEN
STRAF TEAM
Binnen de school werken leerlingen van de derde graad Elektrische Installaties en Mechanische Vormgevingstechnieken mee aan ons project. Buiten de school hebben we een samenwerking met Sint-Elisabeth / Sint Oda.
WAT VERWACHTEN WE VAN ONZE PARTNERS?
Van onze externe partners verwachten we betrokkenheid en regelmatige feedbackmomenten. We hopen op een actieve samenwerking waarin we ideeën kunnen uitwisselen en ondersteuning krijgen bij de ontwikkeling van ons project.
WAT HEBBEN WE TE BIEDEN?
Als leerlingen en leraren bieden we slimme oplossingen die het leerproces van jongeren met een beperking bevorderen. We combineren technische kennis en creativiteit om innovatieve hulpmiddelen te ontwerpen en te ontwikkelen die de zelfstandigheid en participatie van deze jongeren vergroten.
KRUISBESTUIVING
De leerlingen uit 4 Technologische Wetenschappen, Elektrische Installaties en Mechanische Vormgevingstechnieken leren van elkaars talenten. Door samen te werken, delen we kennis en vaardigheden, wat resulteert in praktische toepassingen en een beter begrip van techniek en ontwerp.
CONTACTGEGEVENS ONDERWIJSPARTNER
William Thijs
0479 92 68 18
williamthijs@wico.be