Jaargang 9 Onbeperkt leren | Klasgebeuren

ONBEPERKT LEREN | KLASGEBEUREN

PITCH

We zetten onze expertise in om prototypes te ontwerpen die de praktische opleiding van jongeren met een beperking vereenvoudigen.

INFOBORDEN

DE UITDAGING?

Onze uitdaging is om oplossingen te ontwikkelen die de praktische opleiding van jongeren met een beperking vergemakkelijken. Tijdens een bezoek aan Sint-Elisabeth/Sint Oda stelden we bestaande problemen vast. Een voorbeeld is het mixen van maaltijdsoep: hoewel de jongere goed presteert met aangepaste hulpmiddelen, is de staafmixer niet geschikt. We verzamelen gegevens, ontwikkelen een hoogwaardig prototype en testen dit in een reële situatie, met als doel een bruikbaar product te leveren voor de eindgebruiker.

WAAROM?

Onze drijfveer is het creëren van een waardevol project dat de zelfstandigheid van jongeren met een beperking vergroot. Dit sluit aan bij de maatschappelijke relevantie van onze inspanningen, die bijdragen aan de Sustainable Development Goals (SDG’s), zoals inclusieve en kwaliteitsvolle educatie en het bevorderen van gelijke werkgelegenheid. Voor ons team en de school betekent dit een grotere betrokkenheid bij het project en de mogelijkheid om samen te werken met diverse partners, wat de impact van ons werk vergroot.

SIMPLE SWITCH

We merkten dat leerlingen van Sint-Elisabeth en Sint Oda moeite hebben met het gebruik van elektrische apparaten. De knoppen zijn vaak te moeilijk in te drukken, en er zijn te veel knoppen. Daarom willen we de SimpleSwitch ontwikkelen – een hulpmiddel dat het bedienen van elektrische apparaten voor deze leerlingen eenvoudiger maakt.

KOFFIE VOOR IEDEREEN

Mensen met een beperking kunnen vaak niet zelfstanding koffiezetten en hebben daar meestal hulp bij nodig. Wij willen mensen met een meervoudige beperking koffie laten zetten op een zo zelfstandig mogelijk manier. Zonder de veiligheid van de gebruiker uit het oog te verliezen.

SAFE SLICER

We hebben vastgesteld dat jongeren graag actief willen deelnemen aan de kookles, maar onvoldoende kracht hebben om het deksel van de Nicer Dicer naar beneden te drukken. Daarom ontwikkelen we een aangepaste Nicer Dicer waarmee leerlingen met een beperking minder kracht hoeven te gebruiken. Hierbij houden we steeds rekening met de veiligheid van de gebruiker.

LEER EN SORTEER

We vermoedden dat deze leerlingen het lastig zouden vinden om afval te sorteren. Daarom willen we hen dit op een leuke en leerzame manier aanleren met onze ‘Leer en Sorteer’. Ons idee is een bakje waarin ze het afval kunnen leggen. Het bakje detecteert het soort afval en laat een lampje branden in een specifieke kleur. Deze kleur komt overeen met de kleur van de juiste vuilnisbak. Wanneer de leerlingen het afval correct sorteren, worden ze beloond met een kort muziekje.

STRAF TEAM

Binnen de school werken leerlingen van de derde graad Elektrische Installaties en Mechanische Vormgevingstechnieken mee aan ons project. Buiten de school hebben we een samenwerking met Sint-Elisabeth / Sint Oda.

WAT VERWACHTEN WE VAN ONZE PARTNERS?

Van onze externe partners verwachten we betrokkenheid en regelmatige feedbackmomenten. We hopen op een actieve samenwerking waarin we ideeën kunnen uitwisselen en ondersteuning krijgen bij de ontwikkeling van ons project.

WAT HEBBEN WE TE BIEDEN?

Als leerlingen en leraren bieden we slimme oplossingen die het leerproces van jongeren met een beperking bevorderen. We combineren technische kennis en creativiteit om innovatieve hulpmiddelen te ontwerpen en te ontwikkelen die de zelfstandigheid en participatie van deze jongeren vergroten.

KRUISBESTUIVING

De leerlingen uit 4 Technologische Wetenschappen, Elektrische Installaties en Mechanische Vormgevingstechnieken leren van elkaars talenten. Door samen te werken, delen we kennis en vaardigheden, wat resulteert in praktische toepassingen en een beter begrip van techniek en ontwerp.

CONTACTGEGEVENS ONDERWIJSPARTNER

William Thijs
0479 92 68 18
williamthijs@wico.be