Jaargang 10 Digital Playground

DIGITAL PLAYGROUND

PITCH

Met interactieve speeltoestellen, als alternatief voor smartphonegebruik tijdens de pauzes, maken we van de speelplaats een plek waar leerlingen samen spelen, bewegen en ontdekken.

INFOBORDEN

ONTDEK HET PROJECT EN DE TOEKOMSTMAKERS AAN ZET

DE UITDAGING?

Onze uitdaging is om het smartphoneverbod om te zetten naar een kans. Daarom bedenken leerlingen creatieve ideeën en bouwen ze prototypes met Arduino, Raspberry Pi, sensoren en actuatoren. Met steun van externe partners willen we enkele installaties professioneel uitwerken en plaatsen op de speelplaats.

WAAROM?

Jongeren hebben nood aan alternatieven voor schermtijd. Dit project stimuleert beweging, samenwerking en creativiteit. Voor de school is het een kans om leerlingen eigenaarschap te geven en hun talenten zichtbaar in te zetten. Partners profiteren mee van een uniek co-creatieproject met maatschappelijke impact.

ONZE TOEKOMSTMAKERS AAN ZET WERKEN SAMEN ...

3 leerlingen van 6 Informatica- en Communicatiewetenschappen leiden het project, ondersteund door 4 leerlingen van 5 Informatica- en Communicatiewetenschappen voor de technische uitwerking. Leerlingen uit de 3de graad Technologische Wetenschappen en Engineering en 3de graad Mechatronica werken mee aan ontwerp en programmatie. Ook sport, techniek en arbeidsfinaliteit dragen bij met testen, montage en constructie. We werken samen met een firma met knowhow betreffende speeltoestellen en/of slimme toestellen. Daarnaast rekenen we op hogescholen en universiteiten voor expertise en innovatieve inzichten.

WAT VERWACHTEN WE VAN ONZE PARTNERS?

Van onze partners verwachten we expertise, kennisdeling en ondersteuning bij ontwerp en uitvoering. Een gespecialiseerde firma kan technisch helpen en zorgen voor duurzame en veilige speeltoestellen. Hogescholen en universiteiten inspireren met hun onderzoeksinzichten en begeleiden onze leerlingen bij prototyping en testen.

WAT HEBBEN WE TE BIEDEN?

Vanuit ICW en de technologische richtingen zetten we kennis in van programmeren, sensoren, microcontrollers en interfaces. Techniek en arbeidsfi naliteit ondersteunen met praktijkervaring in constructie en montage. Sportrichtingen testen en verfijnen de spelbeleving. Leraren begeleiden en stimuleren samenwerking, zodat technische knowhow, creativiteit en teamwork samenkomen in een tastbaar resultaat.

KRUISBESTUIVING

Door samenwerking tussen studierichtingen benut elke leerling zijn talent en leert hij of zij van anderen. Externe partners bieden praktijkervaring en maken het project realistisch. Zo wordt dit een sterk voorbeeld van toekomstgericht leren, waarbij creativiteit, samenwerken en maatschappelijke relevantie de toon aangeven.

CONTACTGEGEVENS ONDERWIJSPARTNER

Frank Meyers
0499 31 69 27
fmeyers@provil.be