Jaargang 10 Data bridge

DATA BRIDGE

PITCH

We bouwen een IoT-toepassing die sensordata verzamelt, opslaat en visualiseert. Leerlingen werken samen aan schakelingen, software, backend en veilige bekabeling.

INFOBORDEN

ONTDEK HET PROJECT EN DE TOEKOMSTMAKERS AAN ZET

DE UITDAGING?

Onze uitdaging is het ontwikkelen van een IoT-systeem dat zowel bijenkorven als waterputten kan monitoren. Imkers krijgen zo inzicht in temperatuur, vochtigheid en gewicht. Van de putten kan de waterstand vanop grote afstand opgevolgd worden. De leerlingen uit de verschillende richtingen verdelen de taken: schakelingen, programmering, front- en backend en veilige bekabeling.

WAAROM?

We kozen dit project omdat het inspeelt op concrete noden: waterpeil opvolgen, honingproductie meten en het klimaat in bijenkorven monitoren. Leerlingen bouwen een volledige toepassing, van sensor tot visualisatie, en ervaren zo het hele traject in de praktijk. Dit versterkt hun technische vaardigheden én hun inzicht in IoT-toepassingen.

ONZE TOEKOMSTMAKERS AAN ZET WERKEN SAMEN ...

Aan dit project werken 4 leerlingen van 4 Elektromechanische Technieken (sensoren en schakelingen), 5 leerlingen van 5 Applicatie- en Databeheer (microcontroller- en front-endprogrammering), 2 leerlingen van 6 Applicatie- en Databeheer (backendontwikkeling) en 2 leerlingen van 5 Elektrische Installaties (elektrische kringen en bedrading). We werken samen met een imker en met de eigenaar van een waterput. Zij brengen realistische cases aan en stellen een concrete testomgeving ter beschikking. Zo kunnen de leerlingen hun toepassingen uittesten in échte omstandigheden.

WAT VERWACHTEN WE VAN ONZE PARTNERS?

Van onze partners verwachten we dat we sensoren en microprocessors mogen plaatsen in bijenkorven en waterputten. Zo kunnen we ons systeem in de praktijk testen en finetunen tot een bruikbare oplossing.

WAT HEBBEN WE TE BIEDEN?

Ons team combineert expertise in elektronica, sensoren, microcontrollers en programmeren met ervaring in veilige elektrische installaties. Dankzij een duidelijke taakverdeling per graad en fi naliteit, en met begeleiding van de leraren, brengen we theorie en praktijk samen in een concreet IoT-project.

KRUISBESTUIVING

Elke studierichting en graad werkt aan een ander onderdeel: sensoren, programmering, backend, front-end en bekabeling. Zo leren leerlingen samenwerken, kennis delen en elkaar ondersteunen. Met externe partners verbinden we schoolkennis met maatschappelijke noden en praktijkervaring.

CONTACTGEGEVENS ONDERWIJSPARTNER

Murat Garip
0473 23 44 30
murat.garip@de-wissel.be