Dit project betreft de realisatie, aansturing, tracking en visualisatie van de vluchtgegevens van meerdere drones die synchroon kunnen vliegen en zo inzetbaar zijn in diverse toepassingsgebieden.

Contactgegevens onderwijspartner

Frank Meyers
M. Fmeyers@provil.be
T. +32 499 31 69 27

We willen meerdere drones realiseren door het bepalen en samenstellen van de verschillende componenten en deze synchroon aan te sturen vanop één centraal systeem. De vluchten willen we ook registreren en visualiseren aan de hand van een digitaal platform. Wij zien verschillende toepassingsgebieden voor de gebruikte technieken: creëren van lichtshows zoals op de Olympische Spelen afgelopen zomer, het aanvliegen van medische materialen bij een ongeval of ramp, het beveiligen van kritische gebieden zoals havens of evenemententerreinen, transport van pakketjes enzovoort.

Het idee voor dit project is ontstaan vanuit de hobby/interesse van deze leerlingen. De leerlingen fabriceren drones in hun vrije tijd en willen zelfs hun vliegbrevet halen. Met de aansturing van meerdere drones tegelijk bestuderen we een techniek die breed inzetbaar is. We verwachten ook dat deze techniek door de vele en diverse toepassingsgebieden in de toekomst nog meer gebruikt zal worden.

Dit project wordt geleid door drie leerlingen van 6 Industriële Wetenschappen en Industriële ICT. De IW-leerlingen houden zich voornamelijk bezig met het mechanisch ontwerp en de aansturing van de drones, terwijl de ICT-leerlingen zich bezighouden met de programmering van de digitale omgeving waarin de vluchtgegevens worden bijgehouden en gevisualiseerd. Ze zullen dus nauw met elkaar moeten samenwerken en zijn afhankelijk van elkaar. Ze worden ondersteund door collega-leerlingen in dezelfde en andere studierichtingen, een hecht team van enthousiaste leraren en motiverende directieleden. De leerlingen trachten contact te leggen met NXP, een producent van chipsets. Verder hopen we via ‘Limburg STEM’t af!’ in contact te komen met iemand van Droneport. Dit schooljaar zal één van onze oud-leerlingen een masterproef rond drones uitvoeren op Provil. Via deze leerling kunnen we ook contact leggen met de hogeschool van Thomas More en/of KU Leuven. Ook de student zelf zal kunnen ondersteunen in dit project.

We hopen vooral op knowhow en ondersteuning als het gaat over kennis of vaardigheden die op onze school nog ontbreken. Hier gaat het om zeer specifieke kennis rond drones of andere aansluitende thema’s die nodig zullen zijn in de realisatie van dit project. Dit kan in de vorm van feedback of antwoorden op specifieke vragen.

We trachten een degelijke samenwerking op te zetten waarin de leerling de leiding neemt en de leraar optreedt als een coach die deel uitmaakt van het projectteam. We hopen op het nodige enthousiasme voor dit project doordat de leerlingen ook zelf de projectthema’s mogen aankaarten. Verder biedt onze school voor de realisatie van het project de nieuwste technieken aan, zoals 3D-printen, lasersnijden en watersnijden.

Natuurlijk willen we leren van elkaars specifieke kennis en talenten. Daarom staat communicatie centraal. Dankzij overleg- en evaluatiemomenten, op maat van en met inspraak van de leerlingen, wisselen we ideeën uit en geven we vorm aan de planning en uitvoering van het project. We streven naar een duidelijke en transparante communicatie tussen de diverse partners. Op deze manier zorgen we ervoor dat elke partner zo volledig mogelijk betrokken is bij het project.